Wednesday, July 3, 2013

[3]- عن لعنة الشاي



صعب جداً في عالمي المحيط أن أجرب الإنعزال التام عن مجريات الأمور، أنا لست ذلك الولد الذي عاش عمره بأكمله في فقاعة هوائية خوفاً من ذرة غبار.

المشهد دلوقتي بيفكرني بأحد حلقات "توم و جيري"، من الحلقات اللي بتكون متواجدة فيها صاحبة البيت اللي مش بنشوف وشها. توم يعمل مقلب في جيري يبهدله، يقوم جيري يعمل مقلب في توم يبهدله أكثر و هما الاتنين سايبين صاحبة البيت نايمة لحد ما البيت يخرب خالص بسبب مقالبهم فتقوم صاحبة البيت تضربهم و تبهدل فيهم هم الاتنين.

مين توم ومين جيري و مين صاحبة البيت؟ هأسيب الموضوع لخيالكم شوية.

المهم أنا في وسط ده كله، عندي هوس غريب أني أعمل طبق سباجيتي حلو *كما يعرفني الكثيرون، أنا بعشق المكرونات بأنواعها* لكن مجتش الفرصة، وخصوصا أن السباجيتي اللي بتطلع في التلفزيون بيبقى شكلها شهي جداً، الواحد يخاف يعمل حاجة تكرهه في الأكل من الأساس.
....

أنا عندي هوس بتجميع الصور، حتى و إن كنت مش هستخدمها أصلاً، لكن بحس بالسعادة والرضى لما أقعد بالساعات أجمع في صور من مواقع مختلفة، ولما أبص على مكتبة الصور بتاعتي اللي تتعدى 5 جيجابايت، بحس بالفخر والسعادة. مش عارفة ليه!
.....

لم أعد أشرب كوب الشاي إلى أخره او إلى منتصفه حتى، لا أذكر متى بدأ هذا، منذ سنتين ربما؟ أعمل كوب الشاي اللي بحبه، وأحطه جنبي و أسيبه لحد ما يبرد و مكونش شربت منه حاجة، على الرغم من أني بحب الشاي ده جداً. ولكن –أخيراً- بعد عناء طويل توصلت إلى حقيقة الموضوع ده، في لعنة لعنني أحدهم بها عشان مكملش أو مشربش كوب الشاي. كل ما تبقى لي أني أعرف مين الشرير اللي يعمل فعلة زي دي؟
....


*تدوينة كتبتها و أنا بنام*

5 comments:

  1. مش مهم نلاقى تفسير للحاجات اللى بنحبها
    المهم اننا نستمتع بيها

    ReplyDelete
  2. هو النوم بيخلي الواحد يبدع بصراحة في الكتابة

    بكتشف يا رضوى أنه في حاجات كثيرة متشابهة بيني وبينك .. غريبة دي ^^

    أولاً أنا لسه بتابع توم وجيري ,, وطبعا معروف مين هو توم وجيري ومين هي الست اللي نايمة " صاحبة البيت "!؟

    ثانيا أنا كمان عندي هواية تجميع الصور .. واللاب توب راح ينفجر من كثر الصور الموجودة عليه وللي للأسف مش بعمل لها تحميل ع الفيس حتى !؟

    ثالثا ودي الأهم أنه أنا برضه بعمل الشاي وما بكملهوش أو حتى بيبرد وما بشربش منه حاجة " يبدو أنه اللعنة أصابتني أنا أيضا " !؟
    كمان بالنسبة للاسباجتي مع اني بحبها بس بقالي فترة ما بتضبطش معي منيح علشان هيك بطلت اعملها :/

    رابعا وأخيرا . . أنا بتجيني الأفكار والإبداعات وأنا على وشك النوم .. بتهيألي هذه بيشترك فيها معنا الكثير من محبي الكتابة

    دامت أوقاتك سعيدة وربنا يبعد عن مصر وأهلها الشر

    ReplyDelete
  3. المشهد دلوقتي بيفكرني بأحد حلقات "توم و جيري"، من الحلقات اللي بتكون متواجدة فيها صاحبة البيت اللي مش بنشوف وشها. توم يعمل مقلب في جيري يبهدله، يقوم جيري يعمل مقلب في توم يبهدله أكثر و هما الاتنين سايبين صاحبة البيت نايمة لحد ما البيت يخرب خالص بسبب مقالبهم فتقوم صاحبة البيت تضربهم و تبهدل فيهم هم الاتنين.

    والله عندك حق .. ده اكتر وصف فعلاً يليق باللي بيحصل ف مصر

    دايماً رائعه بتشبيهاتك ووصفك

    دمت رائعه

    ReplyDelete
  4. ذكرتني في هذا المشهد الخاص بتوم وجيري وسيدة المنزل السوداء :)
    أعتقد أن بعض التصرفات مادامت تروقنا لا داعي من معرفة أسبابها، مكثلا جمع الصور.

    تحية طيبة

    ReplyDelete
  5. هذا متنفس جيّد لهوسك بالصور :
    http://on.fb.me/14MbiKq
    ^-^

    هل تودين أن تكوني مديرة فيه ؟

    ReplyDelete