Friday, July 5, 2013

[5] - عن الرجل الحشرة



بالأمس شاهدت أخر أفلام أحد أبطالي المفضلين "سبايدرمان" مرة أخرى، وبغض النظر أن الإختلاف بين توبي ماجواير وأندرو جارفيلد شاسع جداً، وأن أندرو حلو زيادة عن اللزوم عشان يكون بيتر باركر، اللي فكرتي عنه دايماً أنه ولد مبهدل بقدرات خارقة. المهم، موضوعنا إيه؟ أيووة، سبايدرمان ده من أبطالي المفضلين، ممكن لأني فضلت فترة من أول مرة أعرفه وأنا صغيرة أدور على عناكب في بيتنا عشان تقرصني عشان أقدر أطلع خيوط عنكبوت من إيدي وأنط على المباني زيه كده، وبعدين لما ملقيتش قلت مش مشكلة حتى لو قرصة نملة وأبقى سريعة زي النمل، ياما نمل قرصني ومتحولتش برضة. قلت ممكن قرصة الناموسة تخليني بطير زيها برضة محصلش حاجة غير أن إيدي ورجلي و رقبتي و أي مكان كانت الناموس بيقرصوني فيها كان بيوجعني وخلاص. لحد ما قررت أعترف ان حشرات أمريكا ليها القدرة على تحويل البشر إلى أبطال خارقين، أما حشرات مصر، فهي مقرفة وكفى.

على صعيد أخر، أنا بهتم بالحياة العاطفية للأبطال الخارقين أكثر من بطولاتهم، أشعر أن هذا ما يقربني منهم أكثر، وما يجعلهم أكثر تصديقاً –بالنسبة لي على الأقل-
....


أجد نفسي جبارة فعلاً لقدرتي على عدم الحديث عن السياسة أو إدخال نفسي في حواراتها الغير مجدية أو متابعة أخبارها لمدة تزيد عن الخمس شهور –أعتقد- لا لشئ سوى لأن كل المتحدثين بالسياسة و أولهم أصدقائي متعصبون لرأيهم فقط بدون أي أدلة واضحة أو نظر لوجهة النظر الأخرى، لذلك مهما كان رأيي –الذي يختلف عن وجهتي النظر المتصدرتين للموقف- فلن يقبل أحد أن يناقشني فيه، لأنه منغمر جداً في رأيه الخاص. هنالك سبب أخر، أن السياسة في هذه البلد لم تعد تعنيني جداً، كما لم تعد تعنيني أشياء كثيرة جداً فيها.

4 comments:

  1. انا كمان بحس ان الحياة العاطفية للابطال الخارقين هى عنصر الجذب بالنسبالى
    وبالنسبة للسياسة فانتى جبارة فعلا
    خمس شهور ده انا مش عارفة انام علشان خايفة يفوت منى خمس دقايق هههههههه

    ReplyDelete
  2. هو المشكلة مش في حشرات امريكا وبس
    المشكلة إنهم بيخلونا نشوف كل حاجة عندهم حلوه اوي
    علي عكسنا !
    انسانية الأبطال بيتهيألي هي اللي بتجذب في حد ذاتها
    عشان بتخليكي تفكري طيب ما هو في ناس كويسين اهووو

    كنت منقطعه زيك عن الأخبار كده
    لكن اللي حصل رجعني وبقوه مستفزه ليا

    ReplyDelete
  3. أنا بهتم بالحياة العاطفية للأبطال الخارقين أكثر من بطولاتهم،

    أشعر أن هذا ما يقربني منهم أكثر، وما يجعلهم أكثر تصديقاً –بالنسبة لي على الأقل-

    تقدري تقولي كمان مواقفهم الإنسانية فيها لفتات رائعه

    بالنسبه للأحداث متابعاها أول بأول رغم اني متمرده بس مش متعصبه

    خايف جداً من الاحداث .. بس بقول ربنا يستر وكمان انا ضد الدم لكل المصرين بدون تفرقه
    باختلاف الأطياف والتوجهات السياسية

    لك الله يابلدي

    ReplyDelete
  4. كتبت تعليق طوووووووووووووووووووووووووووويل ومش عارفة ازاي طار مني يمكن علشان أنا سريعة في الكتابة فدست ع حاجة بالغلط فضاع تعبي كله وعند بعند مش ح اكتبه ثاني ومش قادرة اكتبه أصلا ثاني

    ::

    باختصار

    أنا مش من هواة الأفلام الخيالية إلا ما ندر منها

    ثانيا السياسة بتجيب صداع ووجع في الرأس وقلة الحديث عنها أحسن وأفضل

    ربنا يحفظ لكم ولنا مصر الحبيبة
    ويبعد عنكم الشر يارب

    ReplyDelete