Sunday, July 7, 2013

[7]- عن سمكة تعجز عن التنفس



الأفلام والسينما الهوليوودية هي أقل السينمات المفضلة بالنسبة لي، ورغم ذلك لا أستطيع إنكار أنها قدمت أفلامً أثرت في و ساهمت في تكوين شخصيتي. أفلام ديزني –القديمة بشكل أخص- هي أفلام هوليوودية، ولكنها أثرت في بشكل عظيم مهما مضى عليها من وقت. أفلام الأبطال الخارقين رغم سخافتها ومبالغتها إلا انها نسمة هواء في جو مفعم بالدراما، فمن يدري ماذا كنت سأفعل بدون أفلام باتمان وسبايدرمان وغيرهم من أبطالي؟ الأفلام الرومانسية العتيقة والتي يتربع على عرشها فيلم "You've Got Mail"، هم أحد عوامل تكويني الرومانسي الدرامي الحالي، هم أحد أسباب طموحاتي. فيه طبعاً غيرهم كتير جداً. السينما الهوليوودية ليست المفضلة بالنسبة ولكني رغم ذلك لا أستطيع إنكار دورها الكبير في حياتي.
.....

لا أدري لما لا أقوم بالتدوين من وحي الصور، ربما لم أجد بعض الصورة التي تعبر عني. بالطبع يمكنني أن أقوم بتأليف قصة تنطبق على الصورة، لكني مش في الموود.
.....


بقالي يومين عايشة زي السمكة المتروكة على الشاطئ والبحر أمامها، لا منها قادرة تتنفس على الشاطئ و لا منها قادرة توصل للبحر عشان تعيش، بحب أرجع ده لأن سماعاتي كلها باظت و مش عارفة أستمتع بالموسيقى الاستمتاع الأمثل، وعادة في المواقف السيئة كلها، الموسيقى هي علاجي الأمثل، والوحيد. بحاول أكتب بس مليش نفس من غير سماع الأغاني اللي بحبها، طبعاً أقدر أشغلها على الكومبيوتر و انا بكتب بس مش بحس بطعم الأغنية غير و أنا بسمعها من خلال السماعات، بتكون كأنها موجهة لي و لوحدي. مش عارفة هل هأستمر كده وأفقد كل الأوكسجين المتاح اللي خياشيمي تقدر تتنفسه ولا هتحصل معجزة إلهية ترسلني إلى مياهي مرة أخرى؟

1 comment:


  1. "You've Got Mail
    تعرفي انا بحب الفيلم ده جداً
    كان ممكن تتكلمي عنه .. كله مشاعر انسانيه جميله

    زعلانه ان السماعات باظت :( .. اتنمي تشتري سماعات جديده بسرعه .. عشان تكتبي

    مفتقدة كتاباتك الرائعه :*

    ReplyDelete