Thursday, August 8, 2013

[35] - أنا ونفسي، ونفسي.



أحياناً الحياة ممكن تبقى درامية زيادة عن اللزوم، مش عارفة مين السبب أنا أم الحياة؟

فشلت في عملية التدوين اليومي فشل ذريع، كانت تمضي الأيام دون أن أكتب، الأفكار تملئ رأسي ولكنها لا تريد الخروج، فكلماتي ستجرح كثيرون. كثيرون جرحوني ومستخبيين زي الطفل اللي كسر حاجة وبيستخبي من مامته عارف انها هتعاقبه لكن اول ما تبدأ تزعقله، يعيط ويصعب عليها. اهو كده بالظبط! ولكني فكرت كثيراً كثيراً كثيراً يعني، وأنا مستفيدة إيه من ده كله؟ في الأخر مليش غيري أنا، هستفيد إيه لما أتعبها وأزعلها؟

في أوقات كتير موقفش جنبي غير نفسي وساعدتني وخرجتني من الموود القاتل اللي ببقى فيها بنصائحـ"ها" العبقرية. وأخر نصائحها استوحتها من صورة أونلاين "أنتِ تقدري تبقي شريرة على فكرة مع الأشرار، مش بالضرورة لازم تفضلي طيبة". ماشي.

لم أعد أدلل نفسي كما كنت أفعل، لا أدري، أهو الروتين أم بوظان مواعيد نومي بالكامل، أو فقدان الدافع هو السبب. ولكني قررت اليوم تدليل نفسي وأكلت كل ما هو حلو في المنزل (لأن هذا بالنسبة لي أحد اهم عوامل التدليل)، شوكولاتة، فواكه، كحك وبسكويت وتوينكيز السحرية اللي بمقت على أياً كان السبب في حجمها اللي بقى صغير، والكريمة اللي قلت للنص.

بدأت في قراءة رواية تدعى "أشجار قليلة عند المنحنى" للكاتبة نعمات البحيري، والرواية تشعرني بقدر هائل من الرعب، لأن بطلتها تعاني غربة مرعبة، طبعاً تختلف غربتنا ولكن كل ما تشعر به البطلة أشعره أنا. ربما علي العودة للكتابة مرة أخرى لأفرغ هذه الشحنة من المشاعر.
.....


في الأخر أنا مليش غير نفسي. في الأخر أنا لوحدي. 

4 comments:

  1. من المبكر جدا ً الحكم على تجربتك في التدوين اليومي منذ الآن , (لكنني ربما أعذرك في حكمك هذا لأن مودك سيء ).

    كلنا نظن أننا وحيدون , منذ المراهقة و حتى الشيخوخة .. لكنه مجرد ظنّ , لأننا في الحقيقة لم نفهم طبع البشر لنعرف متى نكون وحيدين حقاً و متى لا
    أقول ذلك و أنا أكتر من يدّعي الوحدة ,لكن دعيني أقول بأنني أوجه رسالة لذاتي , عن طريقك .. (أو أنّه العكس ؟).
    بكل الأحوال , و مهما كان مقدار صدق ظنوننا عن وحدتنا , فالكتابة/القراءة هي المخرج :)

    ReplyDelete
  2. والله يا رضوى كأنك بتتكلمي عني

    للأسف الوحدة بقت الصديق الوحيد اللي لازم نتآلف معاه

    تحياتي

    ReplyDelete
  3. على فكرة انا برضة بكسل أكتب
    بس اكتشفت انه لما بتقفل اول لو جيتي على نفسك و كتبتي هتطلعى بلاوي

    ReplyDelete
  4. لو قلت لك بتتكلمي بلساني هبقى مبتذلة وبكرر الكلام :) !؟

    ReplyDelete