Saturday, August 3, 2013

[34] - في حب الجوابات



أنا بحب الجوابات وسحرها، بحب فكرة إنتظار خطاب ما من شخص ما، ويا سلام لو كان من شخص مجهول. رائحة الورق وشكل الخط وكل اللي ممكن تعرفه عن شخصية شخص ما من خطه والكلمات اللي بيختارها. مش بالضرورة الرسائل الغرامية، فيه رسائل من كل نوع، رسائل بتحس فيها بالونس والدفا، رسالة شخص غريب بيفضفض ويطلع كل اللي في قلبه لشخص غريب تاني من غير ما يعمل حساب لأي اعتبارات ما بينهم.

ميم، عايزين نبعت خطابات مجهولة لبعض، ولو أننا هنعرف بعض.
....


عمري ما أذيت حد، لأ فعلاَ عمري ما عرفت حتى أؤذي حد، ضميري بيأنبني بطريقة فظيعة بمجرد التفكير. عشان كده بستغرب الأذي لما يجيلي من أقرب الناس ليا وفي مختلف الأشكال، وأنا عمري ما أذيتهم. هل أنا وحشة معاهم وأنا مش عارفة؟ هل فعلاً زي ما ناس قالتلي قبل كده طيبتك دي هبل؟ بس ميم قالي ده مش هبل، ده حسن ظن في الناس زيادة عن اللزوم، ولازم تبدأي تعاملي الناس بالمثل مهما كانوا. بس كل ما أفكر في أني لازم أردلهم اللي عملوه وبيعملوه معايا، بحس أني هأعيط. أنا مش عايزة أخسرهم، لكنهم مُصرين يخسروني. هم بالفعل خسروني. وده شئ محزن. 

3 comments:

  1. الجوابات لها سحر فعلاً :)

    معلش يا روو،كلنا بننصدم :(

    استمري

    بالتوفيق

    ReplyDelete
  2. أحلى جواب بيمس القلب حتى لو من مجهول
    الطيبه أم وحشين
    الحقيقه إننا ظالمين فعلا بس ظالمين نفسنا
    أحيانا بنهرب فعلا من كل ده و نعمل شئ واحد نتجنبهم علشان ما نخسره و يفضلوا مجرد خيال في العقل و مشاعر ذائفه في القلب أو يمكن مشاعر صادقه

    ReplyDelete
  3. طالما بتحبي الخطابات , أعتقد الرواية دي هتعجبك
    http://www.goodreads.com/book/show/10708832
    هذه بضعة اقتباسات منها قبل القراءة
    http://on.fb.me/134fqYx

    ReplyDelete