Saturday, November 16, 2013

مفيـش دفـا


دفا .. ده كل اللي انا عايزاه، ومعتقدش اني بطلب المستحيل.

اكتشفت اني شخصية مش بتعرف تكتب غير في الظروف المحلكة، لازم ابقى في اسوأ حالاتي المزاجية عشان اكتب، وعادة اللي بيطلع بعد ما افرغ كل اللي في قلبي ممكن يزعل احد ما، بس ايه الفايدة. مفيش دفا.

بصحى الصبح اتقلب في السرير وبكسل امد ايدي للتيفون المرمي مش عايزة اعرف ان نص اليوم ضاع  في النوم. واني هصحى اضيع الباقي في اللاشئ وهأجل كل المطلوب مني لليوم اللي بعده عشان تتكرر الدائرة البائسة دي. هفتح الفيسبوك امسك نفسي مكتبش مشاعري السلبية واقرف الناس على الصبح ما هي مش ناقصة، اتكلم كلام جاف مع الناس وبتسعفني السمايلي فيس في المواقف المحرجة، وانا عارفة ان اللي بيكلموني هم كمان معندهم قابلية يكلموني. لأن مفيش دفا.

بشوف في الافلام والمسلسلات ناس بتلبس فساتين وتحط مكياج جميل ويتفقوا يخرجوا ويروحوا حفلة مثلا بكل البساطة دي، اجرب ابص من الشباك اكتئب، اجرب اقترح الفكرة محدش فاضي، ارجع تاني ابص على الافلام والدرامات. اقضي ايام مش ساعات قدام اللابتوب الصغير وانا مش بعمل حاجة غير اني بنغمس في عالم ناس وهميين معمول بدفا. لأني مش حاسة بدفا.


كل اللي انا خايفة منه بيحصل قدامي، وكل اللي بكرهه بيتحقق، واول الحاجات دي ان معدش في دفا. 

2 comments:

  1. وأنا كمان والله...كنت بتريق على اللى بيقول مكتئب...وقعدت كتيييير علشان أعترف انى أنا كمان مكتئب...غريبة؟

    ReplyDelete
  2. :(

    مافيش دفااااااااااااااااااا
    مافيش أمان

    رضوى جيتى على الجرح

    ReplyDelete